søndag 9. september 2007

Thomas styrer skuta



Bruttern er styrmann fra Portør og hjem. Roligere vindforhold idag – varierte fra nesten ingenting til frisk bris på ettermiddagen. Måtte slepe ei motorhavarert Pionerjolle med 6 fortapte personer over Kilsfjorden. Det var visstnok første gangen de ble slept av en seilbåt …

Redningsaksjonen

Her er de slitne roere som ble reddet etter et motorhavari i Kilsfjorden. De signaliserte at de trengte hjelp hvorpå vi seilte over og kastet ut ei slepeline. Jolla ble straks til et formidabelt drivanker som effektivt satt en stopper for all fremdrift. Måtte starte motor for å få nok kraft. Da vi fikk slept dem over fjorden fikk vi tilbud om bensin som belønning, men vi valgte å takke nei til tilbudet - kanskje like greit siden de tross alt ikke fikk start på hjulvispen.

Ny vinsjavlaster

Monterte ny vinsjavlaster; Spinlock XAS. Den gamle var helt kaputt. Nå kan vi endelig kjøre fokkefallet gjennom avlasteren og bruke vinsjen på hyttetaket. Den nye avlasteren passet rett i hullene etter den gamle – ren flaks!

lørdag 8. september 2007

Longside ved Portør


Fant ei lun vik ved Portør. Godt med fortøyningsmuligheter der. Båten lå like rolig som om den skulle vært på land.

Frisk seilas til Portør



Vanvittige forhold på fjorden. Seilte 29,3 sjømil på under 5 timer. Vi satte ny fartsrekord; 9,3 knop i nordavind utenfor Jomfruland - med to rev i storseilet og spridd fokk. Vinden varierte mellom kuling og stiv kuling i kastene. Thomas måtte bite seg fast til baugen i en heftig broach utenfor Tåtøy.

Løygang


Endestopperen på løygangen sa takk for seg etter et par harde jibber. Fikset provisorisk med gaffa. Bør nok bytte hele skinna før neste sesong.